Ana içeriğe atla

KASTANIES & ORESTIADA & DIMETOKA (YUNANİSTAN) GEZİ NOTLARI

KASTANİES & ORESTİADA & DİMETOKA GEZİ NOTLARI

Pazarkule sınır kapısını keşfettiğimden beri Orestiada (Ορεστιάδα) ve Dimetoka’ya (Διδυμότειχο) gitmeyi çok istiyordum… Yunanistan’dan çok uzak kaldığımı hissedince ki sadece 2 ay olmuştu ama doğruca attım kendimi sınıra J Haftasonu için iyi bir tatil olur diye planlarımızı yaptık ve cumartesi günü sabaha karşı İstanbul’dan yola çıktık. Sabah erkenden 800 metre ilerideki Yunanistan’a geçiş yaptık.

Pasaport kontrolündeki polisin pasaportuma garip garip bakmasıyla anladım ki sorular gelecek J Yunanca konuşacağım diye heyecanlanmıştım ki nerede yaşadığımı sordu. Sonra da İstanbul’da oturup bu kadar çok Yunanistan giriş çıkışımın nasıl olacağına şaşırıp nereye gideceğimizi sordu. Ben de sanırım bütün hayat hikayemi anlattım JJJ Sıkılmış olacak ki çok da dinlemeden damgayı bastı. Pasaport kontrolü için de sıra beklerken “Kuzey Evros” adında Türkçe olarak hazırlanmış bir seyahat rehberi ilişti gözüme… Aldım tabi hemen blog için de iyi olur diye düşünürken bir açtım ki ne göreyim JJJ Orestiada’da “Jumbo” varmış. Daha önceki Yunanistan gezilerimi okuyanlar bilirler, Jumbo Yunanistan genelinde bir mağaza zinciri. Mutfak eşyalarından kırtasiyeye, oyuncaktan dekorasyona, çam ağacı süslerinden çikolataya kadar her şeyin satıldığı ve çok ucuz olan bu mağazalara girince kendimi kaybediyorum. Planımız hemen Dimetoka’ya gitmek olsa da Jumbo sevdasıyla önce Orestiada’da vakit geçirip sonra Dimetoka’ya gitmeye karar verdik J Başladık yürümeye… Hemen sınırdaki Kastanies’e (Καστανίες) daha önce gitmiştik. Daha önceki Kastanies maceramızı burada bulabilirsiniz.

Sabah erkenden orada olduğumuz için çoğu yer kapalıydı. Biz de KTEL (ΚΤΕΛ) beklerken dolaşmak istedik. KTEL Yunanistan’da şehirlerarası çalışan otobüslerin genel adı. Ucuz ve genellikle sık sık bulabileceğiniz bir avantaj… Kastenies’teki KTEL durağı meydanda bulunan benzinci:) Biletlerinizi benzinciden alıp tam karşıdaki büfenin önünden otobüse binebilirsiniz. Aralık 2018 itibariyle tek yön Orestiada bileti 1,80 Euro, gidiş-dönüş bilet 3,60 Euro. Sonrasında rahat etmek için gidiş-dönüş (επιστροφή) bilet aldık.

Benzinlikle parkın arasındaki sokakta bir market bulduk. “Afoi Rizoglou”(ΑΦΟΙ ΡΙΖΟΓΛΟΥ) Kastanies’e göre büyük bir market. Frape (3€-100 gr), Lacta çikolata (1,48€), Frape için süt kapsülleri (0,99€) aldım :) Lacta Yunanistan’da çok yaygın bir marka ve gerçekten çok lezzetli ve çeşitli çikolatalar üretiyorlar… Aslında 2 gün bunları taşımak çok da akıllıca değildi ama Pazar günleri Yunanistan’da her yerin kapalı olduğu aklıma gelince kaçırmak istemedim. Şu anda planlayabildiğim en yakın Yunanistan seyahati Mayıs ayında olduğu için stok yapmam şarttı :) Kastanies’te biraz daha turladıktan sonra KTEL saati gelince büfenin önünde beklemeye gittik, çok da beklemeden 1-2 dakika içinde yani tam saatinde otobüsümüz geldi. Tamam kabul ediyorum otobüs iyi değildi ama beni Yunanistan’da görmediğim bir yerlere götürdüğü için mutluydum :) Kastanies – Orestiada arası tam 20 dakika sürüyor. Otobüsün de son durağı olan Orestiada KTEL durağında iniyoruz. Ana caddeye de oldukça yakın. Orestiada KTEL telefon: +302552022550, Adresi: Dilohias & Adrianoupoleos 128 (Διεύθυνση: Διλοχίας και Ανδριανουπόλεως 128, 68200).

İndikten sonra vakit kaybetmeden Orestiada’nın ana caddesi olan “Vasileos Konstantinou”ya (ΛεωφΒασιλέως Κωνσταντίνου) gidiyoruz. Beklediğimizden daha canlı bir caddeyle karşılaşıyoruz. Kahvaltı bile etmemiştik ama aklımda Jumbo olduğu için kapanma ihtimalini göze alamadık ve direkt olarak Jumbo’ya gitmeye karar verdik.

Ağustos 2016

Jumbo Orestiada adresi: 31 Konstantinoupoleos Str. Telefon: +302552 024353 (Διεύθυνση:Κωνσταντινουπόλεως 31, 68200). Jumbo’nun çalışma saatleri Ocak 2016 itibariyle Pazartesi-Cuma 09:00-21:00, Cumartesi 09:00-20:00. Pazar günü kapalı olduğunu unutmamak gerekiyor. 1500 metrekarelik alanda bulunan markette yine kendimi kaybettim ve birazcık! Alışveriş yaptım. Biraz merkezden uzak olduğunu itiraf etmeliyim. Eğer araba ile gidiyorsanız mutlaka uğrayın ancak bizim gibi yaya iseniz tekrar düşünün derim J Alışveriş sonrasında o kadar acıkmıştık ki kahvaltıyı es geçip özlediğimiz mezelere atalım kendimizi dedik.

Köşe başında o kadar tatlı bir mekan ki… Beyaz ağırlıklı bir tasarım yapıldığı için aydınlığı hemen göze çarpıyor. Duvarındaki kocaman tuz ve biber yazısı (αλάτι και πιπέρι) dışarıdan bile dikkatinizi çekebilir. Αdresi: Pandazidou | Pandazidou & Emanuil Riga Orestiada, 68200 (Διεύθυνση: Πανταζιδου & Εμανουηλ Ρηγα, Ορεστιάδα682 00, Ελλάδα)

Cumartesi olduğu için bizim gittiğimiz saatte sadece 3 masa vardı. O yüzden hem sessizlik hakimdi hem de arka fonda çalan Yunanca şarkılar… Daha önceden Atina’da yaşadığım komik olayı tekrar yaşadım. Nereden geldiğimizi sorduklarında İstanbul dediğimiz için hemen bize Türkçe mönü getirdiler ancak mezelerin Türkçelerini bilmediğimiz için sipariş veremedik ve Yunanca mönü istedik JJJ En sevdiğimiz mezelerden olan kabak kızartma (κολοκυθάκια τηγανιτά), caciki (τζατζίκι), horiatiki salata (χωριάτικη σαλάτα), saganaki (σαγανάκι), hamsi tava (γαύρος τηγανιτά) ve tabiî ki ouzo (ούζο πλωμάρι) siparişimizi verdik. Aslında 1 saat yemek yiyip hemen Dimetoka’ya gitmekti ama hem mekan hem mezelerin lezzeti bizi orada 3 saat tuttu :) Yunanistan’ın en çok sevdiğim özelliklerinden biri ekmektir. Ve Foul tou meze’de inanılmaz lezzetli ekmekler vardı hatta mezeden çok ekmek yedik diyebiliriz J

Yemek sonrası önce Yunanistan’da çok yaygın olan D&R benzeri bir mağaza olan ”Public”e gittik, hediyelik, kitap, ajanda gibi şeyler almak istediğinizde tercih edebilirsiniz. Adresi: 185 Konstantinoupoleos Str. (Διεύθυνση:Κωνσταντινουπόλεως 185) Çalışma saatleri: Pazartesi-Cuma 09:00-14:30/17:30-21:00, Cumartesi:09:00-17:00.

Orestiada'da kahve içmek için canlı bir yer arıyorsanız en iyi yer "Central" olacaktır. Özellikle öğleden sonraları çok kalabalık oluyor. Kahve fiyatları ortalama 2,5-3€ civarında. Frapesinin de oldukça lezzetli olduğunu söylemeliyim. Ancak mekan açık olduğu için kışın üşüyenler için uzun süre oturulacak bir yer değil. Biz dekorunu ve kahvesini sevdiğimiz için burayı tercih ediyoruz. :) Adresi: Konstantinoupoleos Str. No: 242 (Διεύθυνση:
Κωνσταντινουπόλεως 242

Yunanistan'a kadar gelmişken souvlaki de yemeden dönmek olmaz :) Bunun için en iyi adres kesinlikle "Gia Mam - Για μαμ" Adresi: Vas. Konstantinou 35 (Διεύθυνση:Βασ. Κωνσταντίνου 35) Telefon: +30 25520 27763 Çalışma saatleri: 12:30-24:00. Aralık 2018 itibariyle pita giros 2.30€, içecekler 1-1,5 €.

Ana caddede biraz daha turladıktan sonra KTEL’e gidip Dimetoka otobüsüne bindik. Orestiada – Dimetoka her iki yön için de bilet fiyatı 1,85 €. Yaklaşık 20 dakikalık yolculuk sonrasında Dimetoka’ya geldik. Dimetoka KTEL telefon: +302553022366 adresi: Mandalidu I. No:32, Dimetoka (Διεύθυνση: Μανδαλίδου Ι. 32, Διδυμότειχο, Τ.Κ. 683009) KTEL’den çıkıp merkeze doğru yürümeye başladık. Orestiada’ya göre daha sakin bir yer.. Sokaklarda az insan var. Biraz turladıktan sonra otelimize doğru yürümeye başladık. Booking üzerinden Plotini otele rezervasyon yaptırmıştık. Adresi: Ag. Paraskevis 36,68300 (Διεύθυνση:Αγ.Παρασκεύης 36, 68300, Διδυμότειχο) Telefon: +302553023400. Merkeze 1 km mesafede dediği için rezervasyon yaptırmıştık ama merkezin çapının bu kadar küçük olduğunu düşünmemiştik :) Otoyolda kısa bir yolculuk sonrasında otelimize ulaştık.

Çok tatlı insanlar tarafından işletiliyor. Türkçe de biliyorlar. Güleryüzlü ve samimi bir şekilde karşıladılar bizi. Ocak 2016 itibariyle 2 kişi 30€’ya yenilenmiş oda verdiler bize… Yepyeni eşyalar, kocaman bir banyo vardı. Yunanistan’da kaldığımız en iyi odalardan biriydi:) Araba ile seyahat ediyorsanız iyi bir tercih olacaktır. Ancak bizim gibi yürüyerek gittiyseniz Orestiada’da merkezde bir otelde kalmanızı tavsiye ederim. Öğlen o kadar çok meze yemişiz ki akşam yemeği yiyemedik bir şeyler atıştırıp erkenden yattık. Ertesi sabah 7’de kalkıp kahvaltıya indik. Fiyata kahvaltı dahil değildi, kişi başı 5€ kahvaltı ücreti ödedik. Yunanistan’daki tüm kahvaltılar aynı J Aynı marka peynir, aynı kahve ve aynı ekmek :) Çoğunuz tarafından beğenilmeyecek olan bu kahvaltı benim için dünyanın en lezzetli kahvaltılarından biri… Kahvaltı sonrasında hemen otelden ayrıldık. Çıkış işlemleri sırasında bir harita verdiler ve yine güler yüzle bizi uğurladılar. Haritada da işaretli yerler arasında olan “Dimetoka Kalesi”ne doğru yürümeye başladık.

Yokuşlar bizi yorsa da manzaranın buna değeceğinden emindik :) Kale Osmanlı zamanında kuşatılmış ve Dimetoka Osmanlı egemenliğine geçmiş. Resmi olarak olmasa da kısa bir süre Osmanlı’ya başkentlik yaptığı söylenebilir. Kaleden çok fazla geriye kalan bir şey maalesef yok. Kalıntılar yine de görülmeye değer. Çevresindeki Osmanlı evleri, hatta iki tane cami sanki yıllar öncesinde Osmanlı topraklarında yürüyormuşuz izlenimi veriyor…

Ocak ayının soğukluğuna bir de tepede olmanın rüzgarı eklenince biraz üşüdüğümüzü söyleyebilirim yine de çok keyifliydi. Biraz fotoğraf ve video sonrasında merkeze doğru yürümeye başladık. Merkeze doğru inerken Çelebi Sultan Mehmet Camisi’ni görebilirsiniz. Oldukça büyük bir cami ve tarih kokan bir yapıya sahip… Ancak maalesef uzun süredir tadilatta ve gezmek mümkün değil. Görmek mümkün olmasa da camilerde görülmeyen bir özelliğe sahip ve duvarlarında gökyüzü ve cennet tasvirli işlemeler olması.

Caminin dışarıdan fotoğraflarını çekip doğruca geliş amacımız olan Panagia Eleftherotria (ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΡΙΑ)  Katedraline gidiyoruz.

Bu katedralin özelliği Yunanistan’ın en yüksek katedrali olması ve bu katedralin Türkiye’den görünebiliyor olması. Aslında yapılış amacı da buymuş hatta katedral yetmemiş bahçesine burnu Türkiye’ye dönük olarak duran bir savaş uçağı yerleştirmişler. Aynı şekilde ülkemizde de karşılığı varmış ancak siyaset çok sevmediğim için bu konularla çok ilgilenmiyorum… Hayatımda çok önemli yerlere sahip çok sevdiğim, çok iyi, çok tatlı Yunanlar varken benim için sadece katedralin güzelliği önemli… Dünya’nın çeşitli yerlerinde kiliseler, katedraller gezmiş biri olarak bu katedralin de beni etkilediğini hatta benim için ilk beşe girebileceğini söyleyebilirim.

Katedrali gezdikten sonra gelmişken savaş uçağıyla da fotoğraf çektirdikten sonra yorulduğumuzu fark edip KTEL saatine kadar frape molası verelim dedik.

Hemen katedralin karşısında sokağın köşesinde bulunan “Venue Garden” a girdik. Camlar koyu renk olduğu için mekanı boş sandık ama oturacak masayı zor bulduk :) Dimetoka’nın en meşhur yerlerinden biriymiş sanırım… Begeti (Μπεγέτη) ve Vas. Georgiu’nun (Βας.Γεωργίου) kesiştiği köşede bulunuyor. Frape fiyatı 2€.. Temiz tuvaletlere sahip ve oldukça kaliteli bir mekan… Dinlendikten sonra KTEL’e binip Orestiada’ya geri döndük. Ana caddede biraz dolaştıktan sonra marketlerden biraz alışveriş yaptık. Alışveriş sonrasında kahve molası verdik ve “Caffe Molinari”ye gittik.

Evimize dönmeden tekrar meze keyfi yapalım dedik ve özellikle buradan gidenlerin çok iyi bildiği “Mırmır”a gidelim dedik. Ta Mourmouria (Τα Μουρμούρια) Adres: Diamanti 7 | Evripidou, Orestiada 68200 (Διεύθυνση: Λοχαγού Διαμαντή 7,ΟρεστιάδαΈβροςΤ.Κ. 682 00) Telefon: +302552022071. Çalışma saatleri: Her gün 11:00- 00:00, Çarşamba: 17:00-00:00. Aslında Yunanistan’a gittiğimde turistik mekanları pek tercih etmem ve Mırmır’a giderken de aynı tedirginliği yaşadım ama içeri girince tüm düşüncelerim değişti. O kadar kalabalıktı ki anlatamam son masaya biz oturduk. Küçük ama tam bir yunan havasına sahip mekan… Çalışan herkes Türkçe biliyor hatta çoğu Türk :) menüyü görür görmez bir kez daha iyiki geldik dedik… Tam porsiyonların yanı sıra yarım porsiyon seçeneği de vardı.. Yunanistan’ın porsiyonları o kadar büyük ki yarım porsiyon sipariş verip daha çok meze yiyeceğimiz için çok sevindik. Kabak kızartma (κολοκυθάκια τηγανιτά), caciki (τζατζίκι), horiatiki salata (χωριάτικη σαλάτα), feta saganaki ( φέτα σαγανάκι), barbunya (κουτσουμούρα), baby kalamar (καλαμάρι), feta sharas (φέτα σχάρας), yoğurt soslu patates salatası (πατατοσαλάτα με σως γιαουρτιού), acılı peynir salatası (τυροσαλάτα) ve tabiî ki ouzo (ούζο πλωμάρι)…

Yerimizden kıpırdayamıyorduk artık kalkalım dedik ve hesabı istedik. Aaa olmaz tatlı ikramımız var dediler. 2 çeşit tatlı ve meyve getirdiler zor da olsa yedik çünkü çok lezzetliydi. Sonra tekrar hesap istedik aa olmaz kahve ikram edelim dediler Elliniko kafe (ελληνικό καφέ) içtik. Hayatımızda hiç bu kadar yemedik nasıl yürüyeceğiz diye düşünürken likör ikramımız var dediler :):):) Onu da içtik ama nasıl içtik hiç bilmiyorum. Sonunda hesap masaya gelebildi :):) Toplamda 31,60€ tutmuş ancak bizden 30€ aldılar.

Kastanies’e son otobüs 18:30’daydı ve biz de ona binecektik tam o saatte burada da canlı müzik başlıyormuş :) maalesef dinleyemedik ama bir sonrakine mutlaka dinleyeceğim. Unutmadan özellikle Pazar akşamları gideceğinizde mutlaka rezervasyon yaptırmanız gerekiyormuş. Bugüne kadar Yunanistan’da yediğim en lezzetli yemeği Mırmır’da yedim ve büyük bir mutlulukla Kastanies’e döndük. 18:50’de Kastanies’teydik ve sınıra yürümeye başladık.

Bizden başka sınırda yürüyen yaşlı bir çift vardı. Tek başımıza değiliz diye sevinirken o kadar yemiştik ki onlara bile yetişemedik bir anda gözden kayboldular :) Free shop’a gelince biraz alışveriş yapalım diye içeri girdik. Aslında 48 saat yurtdışında kalmadan Türkiye’ye içki sokmak yasak. Kahve, ouzo şekeri vs aldık ve Türkiye’ye giriş yaptık. Sınırda polis çantalarımıza baktı :) Büyük bir buruklukla evimize döndük ama haftasonunu Yunanistan’da geçirmenin ve mükemmel mezeler yemenin mutluluğu da vardı…

Küçük bir yer ve kısa bir tatil olmasına rağmen keyifli geçtiği için ailece de gidelim dedik ve onları da sürükledik :) Çok keyifli geçen tatilimiz için "Like Home Apartments"da kaldık. İnanılmaz tatlı "Zoi" bizimle çok ilgilendi ve onun sayesinde 1 gece de olsa çok rahat bir konaklama geçirdik. Biliyorum ki Yunanistan'da kapısını rahatça çalabileceğim bir kişi daha var artık :) Tabi benim için en önemlisi babamın Yunanistan'ı ve yunanları neden bu kadar sevdiğimi anlamasıydı, sanırım başardım :)